Aktørforløb - Teknologiforståelse og makermindset

Aktørforløbet om teknologiforståelse og makermindset finder sted i skoleåret 2023/2024.

I Randers Kommune er vi nysgerrige på, hvornår - og hvordan - teknologi giver mening at bruge i undervisningen. Vores elever skal ikke blot være passive brugere af teknologien, men skal i langt højere grad lære at forholde sig til den med kritiske øjne. På aktørforløbet bliver aktørerne præsenteret for kompetenceområderne inden for teknologiforståelse - designprocesser, digital myndiggørelse, digital handleevne og computationel tankegang. Derudover sætter vi fokus på makermindset og på, hvordan eleverne kan blive medproducenter og skabende og eksperimenterende i undervisningen. 

Som tidligere år er aktørforløbet et kompetenceløft, som er kendetegnet ved en tæt kobling mellem teori og praksis. Undervejs vil der blive arbejdet med prøvehandlinger på skolerne med afsæt i indholdet fra undervisningsgangene. Her vil aktørerne blive koblet i teams på tværs af skoler.

Forventningen til aktøren er derfor, at han/hun er optaget af hvordan teknologiforståelse og makermindset kan tilrettelægges og gennemføres i eget/egne fag og kan medvirke til at løfte indsatser omkring brugen af teknologi og makermindset i flere fag på egen skole.

Aktørforløbet faciliteres af læringskonsulenterne Rikke Lysdahl og Rie Skamris samt Sandra Elisabeth Rygaard Carstensen, lærer på Hobrovejens Skole.