Fundamentet vi står på
Vi arbejder med de faglige mål for skolevæsenet.
Skolernes Udviklingscenter er forankret i skoleområdet under Børn og Skole. Vi arbejder tæt sammen med skolerne og de andre enheder under Børn og Skole og beskæftiger os særligt med skoleudvikling og med kompetenceudvikling for ledelser og medarbejdere. Det gør vi med fokus på implementering af politiske mål og beslutninger
I Randers Kommune arbejder vi ud fra de nationale mål for folkeskolen.
Derudover tager vi afsæt i målene i den kommunale Børn- og ungepolitik og Uddannelsespolitik.
Det gør vi gennem forskellige tiltag og indsatser, som du kan læse mere om under Faglig sparring, Netværk og spotmøder og Indsatser.
Fra data til handling
I Randers Kommunes skolevæsen er vi på en lang række områder allerede godt i gang med en positiv udvikling, som naturligvis skal fastholdes og fortsættes.
Derfor fortsætter vi med at forankre og udvikle, blandt andet gennem de professionelle læringsfællesskaber på de enkelte skoler og på tværs af skolerne, både på ledelses- og medarbejderniveau.
Gennem udvikling af en fælles kvalitetsmodel arbejder vi med centrale tematikker i forhold til at sikre god kvalitet i undervisningen og i læringsmiljøet. Gennem en lokal proces forstærker den enkelte skole den datainformerede skoleudvikling med et særligt blik på god undervisning og et godt læringsmiljø. Her formulerer skolerne kvalitetsmarkører, som konkrete pejlemærker for god kvalitet på egen skole.
Kvalitetsmodellen skal bl.a. sikre sammenhæng i indsatserne og understøtte bæredygtighed og sikker drift og sætte rammen for vores samarbejde.
Det betyder, at vi fortsat understøtter skolerne i arbejdet med systematisk udvikling af pædagogisk praksis gennem indsamling og analyse af data, valg af indsats på baggrund af analysen, afprøvning i praksis samt evaluering af indsatsen.
Der skal skabes rum for fælles værdier og visioner, deprivatisering af praksis, samarbejde og reflekterende dialoger - altsammen for at styrke elevernes læring og trivsel.
Målet er, at alle børn bliver livsduelige og derfor får de bedste muligheder for at lære, trives og udvikle sig. Dermed skal vi sammen arbejde med den fortsatte udvikling af kvaliteten på kommunens skoler.