
Fritidspædagogik
I Randers Kommune arbejder vi målrettet for at sikre, at alle børn og unge trives, udvikler sig og bliver en del af stærke, inkluderende fællesskaber.
Styrkelse af børns og unges fællesskaber gennem fritidspædagogik
I Randers Kommune arbejder vi målrettet for at sikre, at alle børn og unge trives, udvikler sig og bliver en del af stærke, inkluderende fællesskaber. Vi tror på, at trygge og nærværende relationer – både til voksne og til jævnaldrende – er afgørende for børns og unges udvikling og trivsel. Dette er også et centralt element i Randers Kommunes Børne- og Ungepolitik 2023-2026.
De fritidspædagogiske tilbud i kommunens SFO’er og fritidshjem for børn i 0.-3. klasse spiller en helt central rolle i dette arbejde. Gennem leg, læring, fællesskab og relationer bidrager disse tilbud til at skabe miljøer, hvor alle børn og unge føler sig set, hørt og inkluderet.
Den nye strategi for fritidspædagogik i Randers Kommune bygger på følgende centrale grundlag:
- Indsatskatalog
- Fritidspædagogiske strategi
- Børne- og Ungepolitikken 2023-2026
- Fælles Børne- og Læringssyn
Strategien fremhæver fritidspædagogikken som en vigtig ressource i arbejdet med at styrke børns og unges trivsel, sociale kompetencer og deltagelse i fællesskabet.
Et tilbud for alle – også børn med særlige behov
Strategien dækker alle børn og unge, der benytter sig af SFO’er og fritidshjem i Randers Kommune – herunder også børn inden for det specialiserede socialområde og børn med specialpædagogiske behov. Det er vigtigt for os, at alle børn, uanset forudsætninger, får mulighed for at være en del af inkluderende fritidsfællesskaber.