Inddragelse af PPR

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning er en forebyggende enhed i Randers Kommune, som bl.a. rådgiver skoler, dagtilbud, forældre og børn.

PPR er en rådgivningsenhed, der arbejder for at skabe læring, udvikling og trivsel for alle børn og unge. I PPR er der ansat psykologer, socialrådgivere og logopæder som alle er tilknyttet skoler og dagtilbud og varetager de forskellige gruppeforløb som tilbydes i PPR. PPR’s formål og kerneopgave er at styrke dagtilbud og skolers arbejde med at skabe inkluderende læringsfællesskaber og at understøtte forældre i at skabe de bedste rammer for deres børn. Det sker ved:

  • At yde rådgivning, vejledning, supervision og anden konsultativ bistand til barnets/den unges forældre og de involverede fagpersoner
  • At udarbejde kvalificerede faglige udredninger
  • At undervise børn med specifikke sproglige vanskeligheder
  • At varetage forskellige gruppeforløb målrettet forældre og børn/unge.

Cool Kids og Chilled for børn og unge med angst

Cool Kids og Chilled er et gruppeterapeutisk forløb for børn og unge med angst og deres forældre. Hvis et barn eller en ung, er bekymret eller angst, og der kan svares ja til nedenstående punkter, er Cool Kids eller Chilled måske et relevant tilbud for barnet eller den unge.

  • Barnet går i 3.-5. eller 7.-9. klasse.
  • Angsten har stået på i noget tid (3 måneder eller mere).
  • Angsten forstyrrer dit barns/den unges udvikling og dagligdag.
  • Angsten får barnet/den unge til at undgå aktiviteter, det skal eller gerne vil (for eksempel komme i skole, sove alene, samvær med kammerater).
  • Angsten er urealistisk og skyldes altså ikke umiddelbart andre forhold i barnets/den unges liv, hvor barnet/den unge reelt har grund til at være bekymret (for eksempel kritisk sygdom i familien, mobning, problematisk skilsmisse eller lignende).
  • Angsten er barnets/den unges primære udfordring, hvilket vil sige, at barnet/den unge ikke er væsentligt belastet af andre lidelser/diagnoser såsom ADHD, autisme eller fysiske handicaps. Hvis barnet/den unge har sådanne lidelser, men er godt støttet i forhold til dem i hverdagen, kan man overveje at ansøge om deltagelse i Cool Kids eller Chilled.
  • Barnet/den unge kan socialt, koncentrations- og adfærdsmæssigt fungere i en gruppe med 5 andre børn/unge.

Praktiske oplysninger om Cool Kids og Chilled

Forløbet kræver forældredeltagelse, så forældrene skal kunne deltage hver gang og kunne hjælpe børnene eller den unge med hjemmearbejde. Det forventes, at begge forældre deltager i hele forløbet også selvom forældrene ikke bor sammen.

Programmet, der arbejdes ud fra, hedder "Cool Kids" og "Chilled" og stammer fra Australien. Det er samme program, som anvendes på Angstklinikken ved Århus Universitet.

  • Gruppeforløbet strækker sig over 10 sessioner
  • Cool Kids afholdes tirsdag eftermiddage kl. 15-17 i PPR's lokaler
  • Chilled afholdes torsdag eftermiddage kl. 15-17 i PPR's lokaler.

Der åbnes for ansøgninger til CoolKids og Chilled hvert halve år i løbet af december og juni.

Få oplysning om kommende CoolKids og Chilled forløb på PPR's hjemmeside.

Invest in Play

Invest in Play er et forebyggende og behandlende tilbud til forældre med børn i alderen 2-12 år, som oplever konflikter og udfordringer i hverdagen med deres børn. Forløbet tilbydes som gruppeforløb på 12 sessioner, hvor forældre til 6-8 børn mødes en gang om ugen. Hver session varer 2 timer. Til hvert forløb er der tilknyttet to uddannede gruppeledere. PPR tilbyder et Invest in Play forløb 2 gange årligt

Undervisningen er praktisk orienteret med videoklip, øvelser, drøftelser, udveksling af egne erfaringer samt hjemmeopgaver mellem sessionerne. Gennem konkrete redskaber støtter IIP-forløbet forældrene til et mere positivt samspil med og større forståelse for barnet. Forældrene lærer bl.a. om at:

  • Bruge leg og positiv opmærksomhed til at skabe solide forældre-barn relationer og tillid
  • Støtte barnets læringsmæssige, følelsesmæssige og sociale færdigheder
  • Sætte omsorgsfulde grænser, der skaber forudsigelige og trygge rammer for, at børn kan trives
  • Regulere stærke følelser - egne såvel som barnets.

Forløbet henvender sig også til forældre med børn, som har symptomer på ADHD eller har diagnosen.

Få oplysninger om kommende Invest in Play forløb på PPR's hjemmeside.

Back2School

Back2School er et behandlingstilbud børn og unge fra 0.-9. klasse i Randers Kommune, som har bekymrende skolefravær. Behandlingen i Back2School involverer både barnet, forældrene og skolen, og det strækker sig over 3 måneder. Det er vigtigt, at begge forældre deltager i samtalerne. En vigtig del af forløbet er hjemmeopgaver. Forældre og barn skal arbejde med opgaver mellem samtalerne.

For at komme i betragtning til Back2School skal der udfyldes en ansøgning og et SDQ-spørgeskema, som begge findes på PPR's hjemmeside.

Fremskudt socialrådgiver

Alle skoler og dagtilbud har tilknyttet en socialrådgiver fra PPR. Den fremskudte socialrådgivning retter sig både mod familier og professionelle. Socialrådgiverne i PPR arbejder ud fra Barnets Lov §28-30 og kan inddrages til følgende opgaver:

  • Samtaleforløb til børn og forældre
  • Sparring til ledelse, lærere og pædagoger
  • Deltagelse i netværksmøder
  • Inddrages ved bekymrende skolefravær
  • Være brobygger eller visitere til andre tilbud
  • Give råd og vejledning til børn og forældre.

Formålet med den fremskudte socialrådgivning er, at arbejde med tidlig opsporing af socialfaglige problematikker med henblik på at afhjælpe problemerne, inden de vokser sig store. Fremskudt socialrådgivning er et tilbud til skoler, dagtilbud og børn, unge og familier, når barnet eller den unge ikke er tilknyttet Familie- og Rådgivningscentret.

Den fremskudte socialrådgiver arbejder med at støtte hjemmet i arbejdet med at sikre barnets trivsel. Kontakten mellem den enkelte familie og den fremskudte socialrådgiver skabes oftest ved, at den fremskudte socialrådgiver deltager i et netværksmøde, når det vurderes at være relevant ift. barnet og familien.

PPR-psykolog

Alle dagtilbud og skoler i kommunen har en psykolog tilknyttet, der kan inddrages ifm. Børnegrupper, klasser eller bestemte børn og unge.

Psykologen kan give råd og vejledning til forældre og personale, og hvis det vurderes relevant, kan psykologen også foretage observation og testning eller have samtaler med barnet eller den unge.

Udgangspunktet for psykologens arbejde er psykologfaglige vurderinger, som laves på baggrund af de foreliggende oplysninger om barnet. Det betyder, at psykologen har behov for informationer både fra hjem, dagtilbud eller skole om barnets trivsel og udvikling. På netværksmøder eller tværfaglige gruppemøder har dagtilbud, skole og hjem mulighed for at fremlægge deres bekymring, men også at beskrive barnets ressourcer og potentialer. Nogle gange er de oplysninger, der kommer frem på mødet, tilstrækkelige til, at psykologen kan lave en faglig vurdering. Psykologens indsats kan så bestå i at give råd og vejledning til hjem og pædagogisk personale på netværksmødet og evt. deltage i opfølgningsmøder.

PPR psykologen kan inddrages i skolefraværssager, når der skal laves en PPV (Pædagogisk, psykologisk vurdering), tages stilling til en eventuel udredning af barnet eller gives sparring og rådgivning omkring barnets trivsel og deltagelse i skolen.

Tilbage til Skolen

Tilbage til Skolen er en indgribende indsats, der visiteres til via det specialpædagogiske team i Randers Kommune. Skoleledere sender således sagen ind til visitation. Tilbage til Skolen er for elever, der har haft en massivt skolefravær i en længere periode og eleverne er typisk i forvejen tilknyttet en specialskoletilbud, men kan også være tilknyttet almindelig skole.

Når man bliver visiteret hertil, tilknyttes man én lærer eller pædagog, der sammen med eleven, familien og netværket forsøger at tilrettelægge indsatsen, så den giver mest mening for eleven. Undervisningen i Tilbage til Skolen varetages af personale tilknyttet Oust Mølleskolen. I det daglige er skolens rolle at tilpasse undervisningstilbuddet og have relationen med eleven. Der er tale om et individuelt tilrettelagt undervisningsmiljø, og undervisningen foregår som oftest 1:1 med en voksen. Oftest starter indsatsen i eget hjem med at skabe en relation til eleven, hvorefter der først arbejdes med fremmøde på Oust Mølleskolen (hvor TTS har lokaler) og sidenhen overgang til kommende skoletilbud.