Inddragelse af Heltidsundervisningen

Heltidsundervisningen er en samlet betegnelse for tre tilbud under Randers Ungdomsskole.

Heltidsskolen

Heltidsskolen er et alternativt undervisningstilbud for 14-18-årige og tæller grupperne Basis/FP-gruppen, Flexgruppen og Erhvervsgruppen. Heltidsskolen karakteriseres ved:

  • En helhedsorienteret indsats i forhold til den enkelte elevs livssituation i skole, fritid og familie.
  • Nære læringsmiljøer med 4-8 elever, som alle har individuelle læringsmål fagligt, personligt og socialt.
  • Trygge sociale fællesskaber, hvor relationerne mellem unge og voksne prioriteres højt.
  • Undervisning af lærere, pædagoger, socialrådgivere og undervisere med håndværksmæssig baggrund.

FIT-forløb

FIT står for Fremmøde, Inklusion og Trivsel og er et forebyggende tilbud til elever i 4.-10. klasse, som har bekymrende fravær. FIT undersøger og arbejder med folkeskoleelevers fremmøde og trivsel. Forløbet varer tre måneder og er forankret på elevens folkeskole.

Forløbet afdækker årsagerne til det bekymrende fravær med udgangspunkt i elevens oplevelse. FIT-teamet tilrettelægger indsatser for at minimere fraværet og højne trivslen for eleven i samarbejde med elevens skole. FIT-forløbet består af fire faser:

  • Den forberedende/indledende fase
  • Den relationelle fase
  • Den undersøgende fase
  • Den inkluderende/overdragende fase.

Da forskellige elever har forskellige behov, er det forskelligt, hvilke F.I.T.-indsatser der iværksættes. FIT-indsatser kan f.eks. være:

  • Afdækning af den egentlige fraværsproblematik.
  • Langsom eksponering for skole/det der er svært. Eleven øver sig i det med skole/fællesskab, og det øves i små bidder. Det kan f.eks. være i forhold til elever med angst.
  • Praktisk hjælp, f.eks. at følge eleven til og fra skole
  • Besøg på skolen/i stamklassen
  • Kontaktbarhed. FIT er mere kontaktbare end andre instanser (f.eks. skolen). FIT kan f.eks. kontaktes tidlig morgen og sen eftermiddag/aften. FIT er meget i kontakt med elever via sms.
  • Tilstedeværelse på folkeskolen i en begrænset periode. Nogle elever finder f.eks. tryghed i, at der er en medarbejder med i noget af undervisningen. Nogle elever kan have behov for, at der i en periode sidder en medarbejder på gangen, mens de øver sig på undervisningen. Nogle elever har behov for, at vi observerer dem i undervisningssammenhænge.