Fra ildsjæl til team - Makerspace
Randers Kommune har fået bevilling fra Villum Fonden til at føre aktørforløbet om teknologiforståelse og makermindset videre frem til og med skoleåret 2027.
I Randers Kommune er vi nysgerrige på, hvornår - og hvordan - teknologi giver mening at bruge i undervisningen. Vores elever skal ikke blot være passive brugere af teknologien, men skal i langt højere grad lære at forholde sig til den med kritiske øjne.
På aktørforløbet er aktørerne blevet præsenteret for kompetenceområderne inden for teknologiforståelse - designprocesser, digital myndiggørelse, digital handleevne og computationel tankegang. Derudover satte vi fokus på makermindset og på, hvordan eleverne kan blive medproducenter og skabende og eksperimenterende i undervisningen.
I perioden 2024-2027 har Randers Kommune fået bevilling til projektet "Fra ildsjæl til team - makerspaces som læringslaboratorier" i samarbejde med Villum Fonden.
Målet er, at vores elever skal være teknologisk modige, digitalt nysgerrige og kompetente, og vi ønsker med projektet at skabe deltagelsesmuligheder for alle, at sætte fokus på elevernes praksisfaglighed og motivation i undervisningen samt arbejde med elevernes digitale dannelse.
Alt sammen for at skabe en vedkommende, motiverende og varieret undervisning til glæde for alle vores elever.
Projektet kører i forlængelse af aktørforløbet "Teknologiforståelse og makermindset" som bliver afviklet i skoleåret 2023-2024. Målet er, at vi skal gå fra ildsjæl til team ved at uddanne endnu en medarbejder, så vi skaber fællesskab, fastholder viden og kompetencer og forankrer arbejdet bredere på den enkelte skole.
Derfor bliver der etableret makerspaces eller makerspots lokalt på alle folkeskolerne i kommunen.