Indgribende indsatser

Her finder du viden om indgribende indsatsmuligheder og inddragelse af relevante parter.

Kompleksiteten i bekymrende skolefravær er oftest stor og det er derfor også svært at lave en tydelig opdeling mellem hvornår noget er en foregribende eller en indgribende indsats. Det betyder at den viden og de indsatsmuligheder som beskrives under indgribende indsatser også i mange tilfælde vil kunne anvendes for elever som vurderes at skulle have en foregribende indsats. De indsatsmuligheder som beskrives nedenstående, er af en mere indgribende karakter, men vil i nogle tilfælde også være relevante at iværksætte på et tidligere tidspunkt som en foregribende indsats.

De indgribende indsatser i Randers Kommune kan iværksættes i samarbejde med enten PPR, Skolernes udviklingscenter, Heltidsundervisningen, Familie- og Rådgivningscentret eller Børn og Unge Handicap.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning er en forebyggende enhed i Randers Kommune, som bl.a. rådgiver skoler, dagtilbud, forældre og børn. PPR er en rådgivningsenhed, der arbejder for at skabe læring, udvikling og trivsel for alle børn og unge. I PPR er der ansat psykologer, socialrådgivere og logopæder som alle er tilknyttet skoler og dagtilbud og varetager de forskellige gruppeforløb som tilbydes i PPR. PPRs formål og kerneopgave er at styrke dagtilbud og skolers arbejde med at skabe inkluderende læringsfællesskaber og at understøtte forældre i at skabe de bedste rammer for deres børn. Det sker ved:

  • At yde rådgivning, vejledning, supervision og anden konsultativ bistand til barnets/den unges forældre og de involverede fagpersoner
  • At udarbejde kvalificerede faglige udredninger
  • At undervise børn med specifikke sproglige vanskeligheder
  • At varetage forskellige gruppeforløb målrettet forældre og børn/unge


De gruppeforløb der tilbydes i PPR er:

  • CoolKids og Chilled for børn og unge med angst
  • Back2School
  • Invest in Play

 

Cool Kids og Chilled for børn og unge med angst

Cool Kids og Chilled er et gruppeterapeutisk forløb for børn og unge med angst og deres forældre. Hvis et barn eller en ung, er bekymret eller angst, og der kan svares ja til nedenstående punkter, er Cool Kids eller Chilled måske et relevant tilbud for barnet eller den unge.

  • Barnet går i 3.-5. eller 7.-9. klasse.
  • Angsten har stået på i noget tid (3 måneder eller mere).
  • Angsten forstyrrer dit barns/den unges udvikling og dagligdag.
  • Angsten får barnet/den unge til at undgå aktiviteter, det skal eller gerne vil (for eksempel komme i skole, sove alene, samvær med kammerater).
  • Angsten er urealistisk og skyldes altså ikke umiddelbart andre forhold i barnets/den unges liv, hvor barnet/den unge reelt har grund til at være bekymret (for eksempel kritisk sygdom i familien, mobning, problematisk skilsmisse eller lignende).
  • Angsten er barnets/den unges primære udfordring, hvilket vil sige, at barnet/den unge ikke er væsentligt belastet af andre lidelser/diagnoser såsom ADHD, autisme eller fysiske handicaps. Hvis barnet/den unge har sådanne lidelser, men er godt støttet i forhold til dem i hverdagen, kan man overveje at ansøge om deltagelse i Cool Kids eller Chilled.
  • Barnet/den unge kan socialt, koncentrations- og adfærdsmæssigt fungere i en gruppe med 5 andre børn/unge.

 

Praktiske oplysninger om Cool Kids og Chilled

Forløbet kræver forældredeltagelse, så forældrene skal kunne deltage hver gang og kunne hjælpe børnene eller den unge med hjemmearbejde. Det forventes, at begge forældre deltager i hele forløbet også selvom forældrene ikke bor sammen.

Programmet, der arbejdes ud fra, hedder "Cool Kids" og "Chilled" og stammer fra Australien. Det er samme program, som anvendes på Angstklinikken ved Århus Universitet.

  • Gruppeforløbet strækker sig over 10 sessioner.
  • Cool Kids afholdes tirsdag eftermiddage kl. 15-17 i PPRs lokaler.
  • Chilled afholdes torsdag eftermiddage kl. 15-17 i PPRs lokaler.

Der åbnes for ansøgninger til CoolKids og Chilled hvert halve år i løbet af december og juni.

Få oplysning om kommende CoolKids og Chilled forløb på PPR’s hjemmeside.

Invest in Play

Invest in Play er et forebyggende og behandlende tilbud til forældre med børn i alderen 2-12 år, som oplever konflikter og udfordringer i hverdagen med deres børn. Forløbet tilbydes som gruppeforløb på 12 sessioner, hvor forældre til 6-8 børn mødes en gang om ugen. Hver session varer 2 timer. Til hvert forløb er der tilknyttet to uddannede gruppeledere. PPR tilbyder et Invest in Play forløb 2 gange årligt

Undervisningen er praktisk orienteret med videoklip, øvelser, drøftelser, udveksling af egne erfaringer samt hjemmeopgaver mellem sessionerne. Gennem konkrete redskaber støtter IIP-forløbet forældrene til et mere positivt samspil med og større forståelse for barnet. Forældrene lærer bl.a. om at:

  • Bruge leg og positiv opmærksomhed til at skabe solide forældre-barn relationer og tillid.
  • Støtte barnets læringsmæssige, følelsesmæssige og sociale færdigheder.
  • Sætte omsorgsfulde grænser, der skaber forudsigelige og trygge rammer for, at børn kan trives.
  • Regulere stærke følelser - egne såvel som barnets.

Forløbet henvender sig også til forældre med børn, som har symptomer på ADHD eller har diagnosen.

Få oplysninger om kommende Invest in Play forløb på PPR’s hjemmeside.

Back2School
 

Back2School er et behandlingstilbud børn og unge fra 0.-9. klasse i Randers Kommune, som har bekymrende skolefravær. Behandlingen i Back2School involverer både barnet, forældrene og skolen, og det strækker sig over 3 måneder. Det er vigtigt, at begge forældre deltager i samtalerne. En vigtig del af forløbet er hjemmeopgaver. Forældre og barn skal arbejde med opgaver mellem samtalerne. 

For at komme i betragtning til Back2School skal der udfyldes en ansøgning og et SDQ-spørgeskema, som begge findes på PPR’s hjemmeside.

Læs mere om Back2School og få kontaktoplysninger på PPR’s hjemmeside.

 

 

Fremskudt socialrådgiver

Alle skoler og dagtilbud har tilknyttet en socialrådgiver fra PPR. Den fremskudte socialrådgivning retter sig både mod familier og professionelle. Socialrådgiverne i PPR arbejder ud fra Barnets Lov §28-30 og kan inddrages til følgende opgaver:

  • Samtaleforløb til børn og forældre
  • Sparring til ledelse, lærere og pædagoger
  • Deltagelse i netværksmøder 
  • Inddrages ved bekymrende skolefravær
  • Være brobygger eller visitere til andre tilbud
  • Give råd og vejledning til børn og forældre

Formålet med den fremskudte socialrådgivning er, at arbejde med tidlig opsporing af socialfaglige problematikker med henblik på at afhjælpe problemerne, inden de vokser sig store. Fremskudt socialrådgivning er et tilbud til skoler, dagtilbud og børn, unge og familier, når barnet eller den unge ikke er tilknyttet Familie- og Rådgivningscentret.

Den fremskudte socialrådgiver arbejder med at støtte hjemmet i arbejdet med at sikre barnets trivsel. Kontakten mellem den enkelte familie og den fremskudte socialrådgiver skabes oftest ved, at den fremskudte socialrådgiver deltager i et netværksmøde, når det vurderes at være relevant ift. barnet og familien.

 

PPR-psykolog

Alle dagtilbud og skoler i kommunen har en psykolog tilknyttet, der kan inddrages ifm. Børnegrupper, klasser eller bestemte børn og unge.

Psykologen kan give råd og vejledning til forældre og personale, og hvis det vurderes relevant, kan psykologen også foretage observation og testning eller have samtaler med barnet eller den unge.

Udgangspunktet for psykologens arbejde er psykologfaglige vurderinger, som laves på baggrund af de foreliggende oplysninger om barnet. Det betyder, at psykologen har behov for informationer både fra hjem, dagtilbud eller skole om barnets trivsel og udvikling. På netværksmøder eller tværfaglige gruppemøder har dagtilbud, skole og hjem mulighed for at fremlægge deres bekymring, men også at beskrive barnets ressourcer og potentialer. Nogle gange er de oplysninger, der kommer frem på mødet, tilstrækkelige til, at psykologen kan lave en faglig vurdering. Psykologens indsats kan så bestå i at give råd og vejledning til hjem og pædagogisk personale på netværksmødet og evt. deltage i opfølgningsmøder.

PPR psykologen kan inddrages i skolefraværssager, når der skal laves en PPV (Pædagogisk, psykologisk vurdering), tages stilling til en eventuel udredning af barnet eller gives sparring og rådgivning omkring barnets trivsel og deltagelse i skolen.

Tilbage til Skolen

Tilbage til Skolen er en indgribende indsats, der visiteres til via det specialpædagogiske team i Randers Kommune. Skoleledere sender således sagen ind til visitation. Tilbage til Skolen er for elever, der har haft en massivt skolefravær i en længere periode og eleverne er typisk i forvejen tilknyttet en specialskoletilbud, men kan også være tilknyttet almindelig skole. 

Når man bliver visiteret hertil, tilknyttes man én lærer eller pædagog, der sammen med eleven, familien og netværket forsøger at tilrettelægge indsatsen, så den giver mest mening for eleven. Undervisningen i Tilbage til Skolen varetages af personale tilknyttet Oust Mølleskolen. I det daglige er skolens rolle at tilpasse undervisningstilbuddet og have relationen med eleven. Der er tale om et individuelt tilrettelagt undervisningsmiljø, og undervisningen foregår som oftest 1:1 med en voksen.  Oftest starter indsatsen i eget hjem med at skabe en relation til eleven, hvorefter der først arbejdes med fremmøde på Oust Mølleskolen (hvor TTS har lokaler) og sidenhen overgang til kommende skoletilbud.

Heltidsskolen

Heltidsskolen er et alternativt undervisningstilbud for 14-18-årige og tæller grupperne Basis/FP-gruppen, Flexgruppen og Erhvervsgruppen. Heltidsskolen karakteriseres ved:

  • En helhedsorienteret indsats i forhold til den enkelte elevs livssituation i skole, fritid og familie.
  • Nære læringsmiljøer med 4-8 elever, som alle har individuelle læringsmål fagligt, personligt og socialt.
  • Trygge sociale fællesskaber, hvor relationerne mellem unge og voksne prioriteres højt.
  • Undervisning af lærere, pædagoger, socialrådgivere og undervisere med håndværksmæssig baggrund.

Læs mere om Heltidsskolen og få kontaktoplysninger her.

FIT-forløb

FIT står for Fremmøde, Inklusion og Trivsel og er et forebyggende tilbud til elever i 4.-10. klasse, som har bekymrende fravær. FIT undersøger og arbejder med folkeskoleelevers fremmøde og trivsel. Forløbet varer tre måneder og er forankret på elevens folkeskole.

Forløbet afdækker årsagerne til det bekymrende fravær med udgangspunkt i elevens oplevelse. FIT-teamet tilrettelægger indsatser for at minimere fraværet og højne trivslen for eleven i samarbejde med elevens skole. FIT-forløbet består af fire faser:  

  • Den forberedende/indledende fase
  • Den relationelle fase
  • Den undersøgende fase
  • Den inkluderende/overdragende fase

Da forskellige elever har forskellige behov, er det forskelligt, hvilke F.I.T.-indsatser der iværksættes. FIT-indsatser kan f.eks. være:

  • Afdækning af den egentlige fraværsproblematik.
  • Langsom eksponering for skole/det der er svært. Eleven øver sig i det med skole/fællesskab, og det øves i små bidder. Det kan f.eks. være i forhold til elever med angst. 
  • Praktisk hjælp, f.eks. at følge eleven til og fra skole
  • Besøg på skolen/i stamklassen
  • Kontaktbarhed. FIT er mere kontaktbare end andre instanser (f.eks. skolen). FIT kan f.eks. kontaktes tidlig morgen og sen eftermiddag/aften. FIT er meget i kontakt med elever via sms.
  • Tilstedeværelse på folkeskolen i en begrænset periode. Nogle elever finder f.eks. tryghed i, at der er en medarbejder med i noget af undervisningen. Nogle elever kan have behov for, at der i en periode sidder en medarbejder på gangen, mens de øver sig på undervisningen. Nogle elever har behov for, at vi observerer dem i undervisningssammenhænge.

Læs mere om FIT-forløb og få kontaktoplysninger på.

 

 

 

I Familie- og rådgivningscentret i Randers Kommune arbejdes der for, at børn og unge i alderen 0 til 17 år, der har behov for særlig støtte, kan få en tryg og god opvækst. Familie- og Rådgivningscentrets hovedopgave er at sikre, at kommunens børn og unge trives og har mulighed for at udvikle sig, og den opgave løses i samarbejde med børn og unges familie. De regler, som Familie- og Rådgivningscentret arbejder efter og skal overholde, står i Barnets Lov, hvor opgaven blandt andet er: 

  • At give råd og vejledning til familier med børn og unge.
  • At sætte processer i gang hos den enkelte familie. 
  • Tale med børn og unge, der har det svært.
  • Anonym rådgivning til børn og unge.

Hvis et barn har en aktiv sag i Familie- og Rådgivningscentret eller har behov for særlig støtte jf. Barnets Lov, så kan der med fordel indledes et samarbejde med socialrådgiveren fra Familie- og Rådgivningscentret i forbindelse med indsatser omkring bekymrende skolefravær. 

Et samarbejde mellem skolen og Familie- og Rådgivningscentret kan indledes på følgende måde:

  1. At skolen, når der er en aktiv sag og med forældrenes samtykke, inviterer socialrådgiveren med til et netværksmøde på skolen.
  2. At Familie- og Rådgivningscentret indhenter en udtalelse fra skolen eller inviterer skolen til netværksmøde omkring barnet. 
  3. At skolen laver en underretning til Familie- og Rådgivningscentret.

 

Underretning til Familie- og Rådgivningscentret

Alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt, nedværdigende behandling eller vold har ifølge loven pligt til at underrette kommunen. Det samme gælder hvis barnet lever under forhold, der kan bringe dets sundhed eller udvikling i fare.

Når man som ansat i Randers kommune, ønsker at underrette kommunen om et barns mistrivsel, henvises der til Randers kommunes intranet "Broen", hvor der forefindes blanket til underretning. Find underretningsblanket via nedenstående link. 

Er situationen akut og kræver den øjeblikkelig handling, skal du kontakte:

Familie- og rådgivningscentret, ring 8915 1400 på alle hverdage kl. 08.00 - 08.30 eller ring 8915 4670 i tidsrummet:

  • Mandag: kl. 08.30 - 17.00
  • Tirsdag-torsdag: kl. 08.30 - 15.00
  • Fredag kl. 08.30 - 13.00 

I weekender og helligdage, ringes der til Den Sociale Døgnvagt på tlf.: 2320 6237.

Link til underretningsskema.

Børn og unge med et betydeligt og varigt handicap med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan være visiteret videre fra Familie- og Rådgivningscentret, således barnet i stedet har en sag i Børnehandicap. Hvis et barn har en aktiv sag i Børnehandicap eller har behov for særlig støtte jf. barnets lov, så kan der med fordel indledes et samarbejde med socialrådgiveren fra Børnehandicap i forbindelse med indsatser omkring bekymrende skolefravær.  

Et samarbejde mellem skolen og Børnehandicap kan indledes på følgende måde:

  1. At skolen, når der er en aktiv sag og med forældrenes samtykke, inviterer socialrådgiveren med til et netværksmøde på skolen.
  2. At Børnehandicap indhenter en udtalelse fra skolen eller inviterer skolen til netværksmøde omkring barnet. 
  3. At skolen laver en underretning til Familie- og Rådgivningscentret. Underretninger omkring børn og unge har én indgang og sender derfor altid til Familie- og Rådgivningscentret. Se afsnittet omkring underretning under ’Inddragelse af Familie- og Rådgivningscentret’. 

 

I Børnehandicap er der derudover følgende tilbud:

  • Gratis råd og vejledning til forældre og pårørende til børn og unge med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse
  • Rådgivning af familier, hvor et barn netop har fået konstateret et betydeligt handicap, samt mulighed for at få familievejledning. Rådgivningen tager udgangspunkt i barnets situation og drejer sig typisk om forskellige støttemulighed, der kan hjælpe med at kompensere for funktionsnedsættelsen. Det kan for eksempel være rådgivning om mulighederne for støtte i hjemmet, aflastning og økonomi.
  • Økonomisk støtte i form af dækning af merudgifter, kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, træningsindsatser og delvis behandlingsmæssigt fripladstilskud (til SFO). Se afsnittet nedenfor.

 

Tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter, træning

Familier med rådgiver i dette team vil ofte have to rådgivere, idet familien også har en rådgiver i Familie- og Rådgivningscentret eller i Børnehandicap.

Da tabt arbejdsfortjeneste er en kompenserende ydelse der kommer i sidste række af indsatsmuligheder, er det vigtigt at alle andre relevante støttemuligheder i hjem, skole, sfo og klub er afdækket eller afprøvet inden der bevilges kompensation. Det er derfor vigtigt at skolen har arbejdet med barnets udfordringer, inddraget PPR og inviteret Familie- og Rådgivningscentret/ Børnehandicap ind i samarbejdet om støtten til barnet i god tid inden nedsat skoletid og dermed tabt arbejdsfortjeneste overvejes. Tabt arbejdsfortjeneste er en kompenserende ydelse, og bør derfor ikke stå alene som indsats til barnet eller familien. Tabt arbejdsfortjeneste kan ikke ydes, hvis behovet for støtte skyldes manglende ressourcer mv. i skolen eller SFO’en, og forudsætter i øvrigt at en række betingelser er opfyldt (herunder om varigheden af funktionsnedsættelsen, graden af alvorlige følger for barnet mv.).

Overvejes der henvisning til træning, bedes du venligst inden henvisning have orienteret dig i Randers Kommunes kvalitetsstandard nr. 2 i afsnittet om træning. Der gøres opmærksom på, at træning efter serviceloven er subsidiær, hvilket betyder, at det skal være undersøgt eller afprøvet, om dit barn kan benytte behandlings- og træningstilbud efter anden lovgivning før vi kan yde støtte til træning efter serviceloven. For børn, der modtager specialforanstaltninger som specialpædagogisk støtte, specialklasser eller specialskoler, forventes det, at rådgivning, behandling og træning er en del af dette tilbud, da der er tale om særlige tilrettelagte tilbud.

Hvis der er behov for merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, behandlingsmæssig friplads eller træningsindsats, kan forælderen rette direkte henvendelse til §§ 86-87 teamet i Tværgående Enhed i Børnehandicap med henblik på råd og vejledning eller ansøgning. 

Læs mere om støttemuligheder for børn og unge med handicap og få kontaktoplysninger på afdelingens hjemmeside

VISO tilbyder gratis vejledende rådgivning inden for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. VISO samarbejder med nogle af landets dygtigste specialister på området om at rådgive om børn, unge og voksne, der er udsatte og/eller har funktionsnedsættelser. Rådgivningen henvender sig både til kommuner, sociale tilbud og det enkelte barn, den unge eller den voksne og dennes pårørende. Rådgivningen omhandler typisk komplekse problemstillinger, der fx knytter sig til barnets, den unges eller den voksnes funktionsnedsættelser og/eller sociale problemer.

Et rådgivningsforløb kan også indeholde en udredning, hvis der ikke er et tilstrækkeligt grundlag at rådgive ud fra. Udredningen er i så fald målrettet den problemstilling, der rådgives om.

VISO tilbyder rådgivning til kommunale ledere og medarbejdere inden for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet, herunder forvaltninger, PPR mv.

Kommunale myndigheder kan søge rådgivning hos VISO om problemstillinger inden for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Der tilbydes både telefonrådgivning, rådgivning i enkeltsager, rådgivning om problemstillinger vedrørende flere borgere og om kvalitet i sagsbehandlingen. De fleste rådgivningsforløb foregår på arbejdspladsen eller online, og forløbet kan omfatte de fagpersoner, der er relevante for sagen. Alle typer rådgivning forudsætter, at den lokale ledelse orienteres om henvendelsen og er involveret i forløbet. I alle rådgivningsforløb inddrages barnet, den unge eller den voksne som udgangspunkt. Der skal afsættes de nødvendige ressourcer hos de relevante medarbejdere til at arbejde med forløbet og eventuelle anbefalinger fra VISO.

VISO kan kontaktes på tlf. 72 42 40 00, hvis der ønskes en indledende telefonrådgivning eller hvis man er i tvivl om, hvilken type rådgivning, der er relevant. Telefonen er åben mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 9 - 11.30.

Læs mere om VISO’s rådgivning her.